Mönsterkonstruktion

 

Broderad textil, sent 1300-tal, Hildesheim, Tyskland. Silkesbroderi på linne. Här kan man titta på den

För att konstruera ett brickstitch-mönster krävs så klart en förlaga. Jag har själv hämtat mycket inspiration i från denna broderade textilen från The Metropolitan Museeums hemsida. Här kan man titta på den. Den är daterat till 1300-talets sena hälft och har hittats i Hildesheim som ligger en bit söder om Hanover i Tyskland. Hela textilen är ganska stor nästan 160×160 centimeter och är ett silkesbroderi på linne. Det är religiösa bilder och nästan alla gubbar har jättefina mönster på sina kläder. 

— v —

Mönstren är ofta uppbyggda på tre olika sorters stygn som är 2, 4 eller 6 rutor långa. Det vanligaste stygnen är 4:or. Det har varit lite klurigt att lista ut hur stygnen ska kombineras för att allt ska passa. 

Men efter att ha tittat på flera mönster så kan man med lite fantasi se att mönstren är uppbyggda i diamanter som man kombinerar på olika sätt. 

 

 

Grundstygn: Tvåstygn, fyrstygn och sexstygn.

 

Grundstygnen är består av stygn som går över två, fyra eller sex trådar av din väv. Jag brukar räkna hål, men det är ju egentligen samma sak. Tråden kommer upp ur ett hål, sen räknar man ett, två och sen går man ner. 

Enklaste mönstret

Det allra enklaste mönstret man kan göra är denna lilla ruterform. Den består i av två färger och består av en liten ruter inne i en stor. De blåa stygnen består av ett fyrstygn och två småstygn, och sedan har man byggt ut med den andra färgen. Notera att sexstygnen är de största och när man behöver göra längre stygn så använder man två fyrstygn. Det kan ni se precis bredvid ett av de blåa tvåstygnen. Viktigt är också att stygnen alltid är lite omlott, dvs de slutar aldrig bredvid varandra, utan slutar efter olika trådar i väven. 

Den här ruterformen kan man sedan variera i all evighet. Du kan nämligen sätta dessa i olika kombinationer. Antingen som jag gjort här bredvid, med en bård i en annan färg, eller så kan du sätta dom direkt mot varandra och skapa ett mönster på det sättet. 

 Större mönster

Nästa steg är att bygga ut den lilla rutern och använda den i en större romb. I mönstret till vänster kan ni se hur fyra små ruter gått ihop och blivit en lite större ruter. Notera dock hur de rosa ruterna ”delar” på ramen. Det är alltså en skillnad på mönstret två steg upp (blått/rosa/brunt) och detta ovan. Det ska inte vara fyra ruter som ställs bredvid varandra och blir en större, då är det ett annat sorts mönster. 

Det här är den stora basen som du sedan utvecklar. Den består av fem fyrastygn som går rakt upp igenom rutern. Mönstret är också 19 trådar rakt över. Detta mönster är 20 trådar på höjden. Detta är olika, men det baseras alltid på hur högt ett mönster är. Det kan bestå av fler än fem fyrastygn på höjden. 

 

Nästa steg är att börja med sju fyrastygn i basen. Då kan man variera mönstret ganska mycket. I detta första mönster har vi börjat med ett X, ett mönster som är vanligt förekommande i materialet. Att göra ett X är relativt enkelt. Du börjar med ett fyrastygn i mitten, bygger på med ett sexstygn på varje sida, två fyror på varje sida och sen bygger du benen på X:et. 


Här ifrån kan man göra det mesta. Här nedan finns exempel med en trea, liggande trea och ett ”batman”-märke.

Här är tre mönster som också bygger på sju fyrastygn på höjden. Som ni ser går det att variera i all oändlighet, bara man har fantasi och testar sig fram. När man vill göra det här skulle jag rekommendera att man börjar med att rita sina fyrastygn på höjden och sedan drar linjer ner och skapar en ruta. Har du ett rutpapper du lätt rita det med hjälp av en linjal. 

 


Det går också att göra mönster utifrån fler fyrastygn på höjden. Här är ett exempel som bygger på nio fyrastygn. Det är lite större och lite knepigare, men om man tittar noga så kan man börja se mönstret i hur allt fungerar vid det här laget. De små rosa ruterna är samma som i första mönstret och de ”delar bård” med varandra. Denna gröna figur är också vanlig i materialet och syns i bland liggande. Även kombinationer av stående och liggande figurer finns. 


När man känner sig mogen kan man gå på ett mönster som inte består av upprepade rutor. Det är lite knepigare, men då gäller det att hitta upprepningen och linjerna. Pröva dig fram så kommer du snart lyckas med det också. Börja på ett ställe och bygg utåt. 

Här är två mönster som inte bygger på rutor, utan på ”fria” mönster.